Skanna viktiga papper

Jag är uppvuxen med att man ska spara alla papper som kan vara viktiga. Det stora problemet är att jag har svårt att hitta ett system för att spara dom på ett bra sätt. Dom hamnar i olika högar och det blir bara kaos. Numera försöker jag att inte spara på lika många papper. Räkningar betalar jag, river sönder och lägger i pappersåtervinningen.

Jag tror det var i våras någongång så pratade jag med mina kära vänner Stämpeltokarna om det. Jag fick tipset att ha en arkivväska och sortera papper i. Det har fungerat hyfsat. Där stoppar jag även i papper och teckningar från skola och dagis.

I fredagens GP finns en artikel om olika sätt att skanna dokument. Och i onsdagens GP fanns en artikel om att skanna dokument för att slippa spara dom i pärmar. Ingen av artiklarna är på något sätt revolutionerande. Det roliga är att jag i slutet av sommaren började med att skanna mina papper. Jag var först! Typ…

20121116-220128.jpg

20121116-220146.jpg
Nu har jag lyckats bygga upp en alldeles för stor hög i arkivväskan så jag måste ta mig i kragen och skanna igen. Det jag prioriterat att skanna är papper som är ganska nya. Jag har även ett gäng papper som sitter i pärmar. Förr eller senare är tanken att även dom ska skannas.

20121116-220248.jpg
Vilka papper jag ska skanna har jag inte riktigt kommit överens med mig själv om än. Räkningar som sagt åker i pappersåtervinningen. Pensionspapper som är äldre än ”några år” tänker jag inte ens skanna, det är ju ändå inaktuellt. Alla papper som har med aktier ska skannas.

Det låter kanske som ett hästjobb nu men jag tycker det fungerar. Än så länge. Om det är så att jag börjar tycka att det inte fungerar ska jag göra små förändringar och inte hitta på ett helt nytt system. Igen… Det är ju inte heller någon brådska. Det viktiga är att jag lägger alla papper på ett ställe, i arkivväskan.

Det här inlägget postades i Rensa och organisera. Bokmärk permalänken.

Kommentera

