En köpfri dag? Knappast…

Igår 24 november var det En köpfri dag. Jag åkte till Nordstan och var där strax efter fyra. Dels för att då hade jag stannat hemma i 48 timmar efter magsjukan och dels för att jag trodde det skulle vara lite mindre folk. Så fel jag kunde ha… Det var proppat med shoppingsugna Göteborgare och utsocknes. Bebis som sovit i bilen på väg dit var alldeles förskräckt första 20 minuterna.

Mitt i Nordstan stod det några personer med handskrivna skyltar. ”En köpfri dag. Gratis kramar. Gratis frukt.” De gånger jag passerade såg jag ingen som ville ha en kram. I dagens GP var det en kort artikel om det. Då verkade dom haft lite mer uppmärksamhet.

I princip är det väl bra att någon försöker uppmärksamma världen på att vi måste sluta konsumera så mycket. Men alla andra dagar på året då jag inte köper något då? Varför bara fokusera på en dag? Fast det skulle väl märkas mer om alla inte köpte något på samma dag.

Jag köpte saker. Ett hjärta till min yttervägg. Ett underklädesplagg. Och en iPhone 5.

20121125-084851.jpg Jag beställde den för över en månad sen. Den levererades till butiken i tisdags. Då var jag hemma med sjuka barn. Likaså på onsdagen. På torsdagen var det min tur att vara sjuk.

Spelar det någon roll om jag köpte den igår eller idag? För statistiken Ja. För min del Nja, jag hade väntat länge nog. Bryr jag mig om En köpfri dag? Ja lite trots att jag shoppade. Jag tänker inte vara nitisk med En köpfri dag och liknande. För mig räcker det med att försöka bli medveten om saker som rör miljö och framtid. Just nu i alla fall.

stinA

Det här inlägget postades i Shopping och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En köpfri dag? Knappast…

  1. Ping: Media för En köpfri dag 2012 « En köpfri dag

  2. Ping: Media för En köpfri dag 2012 « Hållplats Hådén

Kommentera

