Goaste lussekatterna jag bakat!

20121204-222203.jpgI år har jag bakat de goaste lussekatterna jag någonsin bakat! Redan förra året såg jag på SVT Godmorgon några tips inför baket. Men då satt jag som en strandad val i min fåtölj och kunde knappt röra mig.

Det var då! Nu har det bakats! Så här gjorde jag:
1. Kvällen innan mortlade jag saffranet med en halv sockerbit enl. saffranspaketet. Saffranet hällde jag i mjölen, kokade upp och ställde i kylskåpet över natten enl. tv-bagaren.
2. Knåda knåda knåda. När min näst-billigast-Gekås-elvisp börjar gnissla och degen känns som modellera är det lagom med mjöl. När den är så varm så det nästan känns läskigt är det färdigknådat. För säkerhets skull får den ligga på altanen och kyla ner sig. Det är Johanna som lärt mig om mängden mjöl och att knåda ordentligt. Häll i saltet när det är några minuter kvar att knåda enl. tv-bagaren. Saltet gör degen stel tror jag det var.
3. Degen får jäsa under dubbla lager plastfolie enl. Johanna. Tv-bagaren använder en plastlåda, en sån från Hammarplast.
4. För att inte russinen ska bli torra och tråkiga i ugnen får dom ligga i iskallt vatten i 20 min enl. tv-bagaren.
5. Dom blev släta och fina på en gång.
6. Ugnen är varm, mycket varm enl tv-bagaren. Ca 230 grader ställde jag våran på och den är varmare än andra ugnar, vi får sänka 35 grader mot vanliga recept.
7. Fyra minuter i ugnen enl. tv-bagaren. Vår är lite ojämn i värmen tyvärr. De till höger blev lite väl bruna.
8. Pensla direkt när dom kommer ur ugnen med ägg, salt och 2 msk vatten enl. tv-bagaren. Det stänger in fukten.
9. Hur Lassie påverkade det hela vet jag inte, men jag nynnade på ”Jag mötte Lassie” när plåtarna åkte in i ugnen.

Jag använde samma recept som jag alltid gör, Arla med Kesella. Nästa batch ska jag prova tv-bagarens. Och lite mindre salt i äggpenslingen. Det smakade nämligen lite salt. Fast jag ska leta reda på min bradiga pensel oxå. Det kanske blir jämnare med den. Och jag vet inte om mängden salt blev rätt. Jag höftade med vänsterhanden och en bebis i famnen.

Huruvida uppkoket med saffran och mjölk gjorde till eller från vet jag inte. Dom smakar saffran. Men degen var klart gulare och mer jämt gul i färgen.

20121204-222302.jpg

Nämen! Nu står det inget om salt i äggstrykningen. Jag är helt 100 att det gjorde det häromdagen.
Tv-bagaren

Arla lussekatter

Det här inlägget postades i Brödbak, Jul och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Goaste lussekatterna jag bakat!

  1. Hanton skriver:

    Åh vad gott! Vad snyggt du gjort med fotona!

Kommentera

