I dessa censurtider

I dessa tider ska visst allt censureras. Kalle Ankas jul klipper bort några scener. Stina Wirséns fina figur tas bort och böckerna dras in. I september var det rabalder över Tintin. Vad blir det härnäst? Har censurstyrelsen t.e.x kollat på Lennart Hellsings bok Krakel Spektakel köper en klubba?

20121220-234433.jpg Jag och barnen är hemma hos mina föräldrar och ikväll läste jag just den boken. Det är min gamla bok. Jag kom ihåg vad som skulle hända allt eftersom jag läste.

Ska censurstyrelsen åka runt till alla och stryka ordet negelboll? Eller tar dom hela boken?

20121220-234828.jpg Självklart ska inte rasism få förekomma! Ibland kan jag dock tycka att det går till överdrift. Vi är inte kopior av varandra. Är det inte bättre att visa och prata om att det finns olika hudtoner och att alla är lika bra? Disney kunde ha tecknat t.e.x en europeisk och asiatisk och inuitisk docka. Alla kunde ha fått en OK -stämpel i baken!

stinA

Ps. Jag gömmer mitt ex. utifallatt. Och om barnen undrar vad negerboll är så tar jag en saklig diskussion om det.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

