Tomatdagbok

För tre veckor sedan köpte jag två tomatplantor på Lisebergs Trädgårdsdagar. Fick tips av självaste tomatgurun Åke Truedson, fast det mesta har jag glömt bort redan. Nåja…

Sorten är Tiny Tim. Det är en röd cocktailtomat som kan odlas på friland eller i kruka. Som tur är behöver den inte tjuvas, jag har fullt upp med att komma ihåg att vattna. Det räcker med en treliters kruka och den kan stå inomhus så gamlingarna på ålderdomshemmet kan odla den oxå. Då blir dom glada sa Åke. Gamlingarna alltså.

Idag har jag äntligen fått tummen ur och planterat om dom i just treliters krukor. 2,9 liter om man ska vara exakt. Näh, jag har inte mätt, det stod på botten av krukan. Jorden jag använde var denna.

20130525-160823.jpgJag tror jag skulle vänta tre veckor efter omplantering med att gödsla. Enl. Åke skulle jag använda tio npk-korn. Men jag vet inte till hur mycket vatten och hur många krukor.

Nu står dom i skuggan på altanen. I natt får dom sova inne. Och i morgon ska jag ställa ut dom på framsidan. Där är det skugga fram tills eftermiddagen. Tomaterna ska UV-härdas sa Åke. Sen finns ju fortfarande risken för frost så nätterna får dom nog tillbringa inne.

20130525-161352.jpgDet ska bli spännande att se hur detta går!

Det här inlägget postades i Blommor och Ogräs och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

