Nya pelargonsticklingar

Igår var jag på Lisebergs Trädgårdsdagar. Att köpa några sticklingar av Pelargonfönstret (han med det stora skägget och stråhatt och hon med den fina klänningen) har blivit ett måste. När jag skulle betala stod det en finfin skönhet framför mig. Stjärnpelargonen Bright Pink. Sticklingarna av den var slut men jag kunde bara inte gå därifrån utan den så jag fick köpa en stor.

Stjärnpelargonen Bright Pink20140511-194808.jpg

Fyra nya sticklingar köpte jag oxå. Jag hade inga särskilda jag letade efter utan tog de jag tror blir fina. Idag har jag planterat om dom. Efter lite letande i garaget hittade jag påsen med Perlit. Det är nåt vulkaniskt material som gör jorden porös och fuktighetshållande. En del jord och en halv del Perlit tog jag. Små ca 9 cm lerkrukor.

De nya sticklingarna.20140511-200339.jpg

Claydon
Miniatyr (dvärg). Kompakt.
Dubbla babyrosa blommor.
Mörkgröna blad.
Vacker och blomrik.

Fireworks Rosa (PAC)
Enkel ljusrosa stjärnformad blomma.
Stjärnformade blad.
Tålig och robust.

Vit rosen
Rosenpelargon.
Dubbla täta rent vita blommor.
Unik svensk gammal sort.

Röd herrgårdspelargon / Wilhelm Langguth
Dubbla röda blommor.
Vit bladkant.
Gammal 1899.
Starkväxande.

Det här inlägget postades i Blommor och Ogräs, Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

